Místní akční plán vzdělávání
na území ORP Zábřeh IV

“Učíme děti, ne předměty”

Inspirujte své žáky

Největší výzvou pro současné učitele je inspirovat studenty k aktivnímu přístupu k výuce. Proč se studenti zdráhají přijmout zodpovědnost za své vzdělávání? Je na vině obsah výuky, který je jim často cizí? Jsou to naše výukové metody, přemíra testování nebo hodnocení jejich práce? Jak vytvářet autentické a přitažlivé vzdělávací příležitosti, které by studenty zajímaly a motivovaly? Možná potřebujeme zavést více týmové práce, více podněcovat zvědavost studentů, dát jim pocit účelnosti a úspěchu, inspiraci namísto informací, trochu tajemství, napětí a překvapení.

V této přednášce se učitelé seznámí s metodami, které jsou na našich školách bohužel velmi opomíjeny, jak upozornila i Česká školní inspekce ve své poslední zprávě z prosince 2018. Jedná se především o kooperativní výuku, týmovou a projektovou práci, metodu 4 a více rohů (chat stations), obrázkové koláže, skládankovou metodu (jigsaw method), kolečko odpovědí (round robin), kolotoč (speed „dating“) a aktivity zahrnující pohyb v hodinách. Na ukázkách bude manifestováno, jak se dají cvičení z učebnice změnit v některou z výše uvedených metod. V přednášce se také zmíníme o smysluplném využití technologií v hodinách angličtiny nebo důležitosti uspořádání třídy tak, aby spolu mohli žáci komunikovat.

Nábytek v učebně často předurčuje způsob, jakým učíme. Tradiční uspořádání nabízí velmi málo příležitostí pro skutečnou komunikaci a aktivní učení. Většina aktivit probíhá v lavicích bez jakékoli možnosti pohybu. Chceme-li však studenty více zapojit do procesu učení, musíme je dostat z lavic, což nemusí být spojeno se ztrátou disciplíny nebo nedostatkem vážnosti. V tomto workshopu se zaměříme na tradiční aktivity, které lze přizpůsobit tak, aby zahrnovaly pohyb a více práce ve dvojicích či ve skupinách.

Žáci většinu času ve vyučování sedí a poslouchají, přestože výzkum jasně ukazuje, jak málo si z pouhého poslechu zapamatujeme, a jak je taková činnost únavná a neefektivní. V tomto workshopu si učitelé prakticky vyzkouší, jak je snadné změnit učebnicová cvičení na práci v týmu, zařadit metodu 4 a více rohů či skládankovou metodu. Jde o metody, které žáky motivují, vytvářejí lepší atmosféru ve třídě a přispívají k větší zodpovědnosti žáků za jejich vlastní učení.

Aktuality

Naši partneři